Stilfult med gallerikänsla

Vi är på besök hos familjen Nilsson för att göra ett hemma hos reportage om deras nybyggda stenhus. På en hörntomt med milsvid utsikt över det vackra skånska landskapet ligger det stilfulla vitputsade stenhuset med gult tegeltak. Runt huset och på uppfarten finns vackra stenlagda ytor.

Imponerande ljus och rymd
Entrén har en intressant utformning med genomskinligt glas runt ytterdörren, vilket ger ett väldigt öppet och välkomnande intryck på besökaren. Vi ringer på och Martin Nilsson öppnar och hälsar oss välkomna. Han berättar att hans fru och de fem barnen är ute och att de tyvärr inte kan vara med och visa oss runt. Vi stiger in och häpnar över den fantastiska rymd och det flöde av ljus som möter oss. Familjen Nilssons hus ger förvisso ett intryck av att vara ett stort hus även på utsidan, men när man väl stiger in i huset känns det snarare som att man befinner sig i en häftig vindsvåning i New York, än på den skånska landsbygden.
– Vi älskar konst och vi tycker om stora öppna ytor med mycket ljus och rymd. Här har vi byggt vårt drömhus där allt detta finns i en skön balans, säger Martin. Vi valde att bygga i sten eftersom vi ville ha den här luftiga känslan, men ändå behålla en viss ”tyngd” och massivitet i huset. Ett hus i sten känns väldigt beständigt också och det kräver inte så mycket underhåll. Det finns ju roligare saker att göra än att måla sitt hus med jämna mellanrum!
Från den rymliga hallen med stengolv ser man genom hela huset och ända upp till nock. Stenväggarna är vitputsade och den färgsprakande konsten som pryder stenväggarna ”lyfts” fram med strategiskt placerade spotlights. Genom tre stora takfönster ser man den klarblå himlen och svalorna som snabbt flyger förbi.
Vardagsrummet har en naturlig plats i ”centrum” i denna imponerande och trivsamma yta. Härifrån har man en härlig kontakt med naturen utanför tack vare de stora fönstren och altandörrarna på båda sidor.
– När vi öppnar altandörrarna på bägge sidorna sitter vi inne, fast ändå ute, berättar Martin. Någon AC behövs inte i vårt stenhus, som har en behaglig temperatur året runt. En stor fördel med stenhus är ju att de är svala på sommaren och håller värmen bra på vintern.

Huset är byggt av Solkullens Bygg AB