Stenhus med utsikt över öppna landskap

Vi är i Torna Hällestad i Skåne för att göra ett hemma hos reportage med familjen Persson om deras fina stenhus i skånsk- dansk stil. Huset ligger vackert med en underbar utsikt över det öppna skånska landskapet. Villans funktionalistiska drag märks tydligt i den vita och enkla fasaden och den stilrena arkitekturen.

Vi hälsar på Henrik Persson utanför det nybyggda stenhuset. Han berättar:
– Man kan säga att vårt hus är arkitektritat och byggt för att njuta av utsikten. Vi ville ta tillvara så mycket som möjligt av det vackra landskapet och husets utformning med stora panoramafönster och öppen planlösning beror till stor del på utsikten. Huset är anpassat till miljön och inte tvärtom.

Den vita putsen har en liten dragning åt sand i färgtonen och det är putsen och de fina plåtarbetena som dominerar exteriört. Yttertaket är täckt med glaserade svarta lertegelpannor och all plåt är i aluminium.
– Ett av de viktigaste skälen till att vi valde att bygga i sten är att ett stenhus är i stort sett underhållsfritt och det är också därför vi har valt att ha material som aluminium.
Henrik ber oss stiga in och från hallen ser vi rakt genom huset ut till ett soligt sommarlandskap genom det fantastiska panoramafönstret i vardagsrummet. Fönstrets placering för åter tankarna till funkisstilen.

Sten och trä med skandinavisk känsla
Den känsla man får inne i det skånsk-danska huset är på något sätt typiskt skandinavisk med en smakfull enkelhet och en harmonisk kombination av trä, sten och järnsmide. Inget material dominerar över det andra och helhetsintrycket blir ett ljust och trivsamt hem som håller en hög kvalitet i den estetiska utformningen och i det skickliga hantverket. Familjen har valt att ha laserat trä i taket i hela huset för att mjuka upp intrycket.
– Vi ville ha en öppen planlösning mellan kök och vardagsrum för att vi ska kunna njuta av utsikten oavsett om vi lagar mat, äter middag eller sitter i soffan i vardagsrummet, säger Henrik. En av alla vackra detaljer i huset är att mellan två av de stora fönstren i vardagsrummet har Henrik byggt en hylla av lättbetong med glasplan och minutiöst placerad belysning för att framhäva vackra inredningsdetaljer.

Vi går uppför den vackra trätrappan till ovanplan. En spännande detalj är trappans infästning i järnsmide som lämnats synlig eftersom familjen tyckte den var för fin för att döljas. Återigen möts vi av den hänförande utsikten genom det enorma panoramafönstret i allrummet. Två mindre sovrum ligger på ena sidan, ett stort badrum i mitten och ett stort sovrum med walk-in-closet på andra sidan.
– Trots att vi har så stora fönster är det en mycket behaglig inomhusmiljö i huset, det kan vi tacka stenmaterialet för, säger Henrik. Det är aldrig för varmt på sommaren eller för kallt på vintern. Vi har nog byggt det perfekta huset!

Stil: Skånsk-dansk
Antal plan: 1 1/2plan