Smart klassisk villa

Det är en vacker och solig dag och vi är på besök hos familjen Stenberg i deras nybyggda stenhus i södra Sverige. Den klassiska svenska villan med vitputsad fasad och svarta tak är inspirerad av skånsk byggtradition, där man gärna behåller en stramare stil mot gatan för att istället ”öppna upp” huskroppen mot innergården eller trädgården.

Sten och trä i skön harmoni

Vi blir välkomnade av Peter och Anette Stenberg utanför deras stenhus och vi tar först en liten tur runt stenhuset genom trädgården. Vi går över den välskötta gräsmattan på framsidan och tar oss en titt på huset från sidan. Husets högra gavel har en intressant och dekorativ fasaddetalj i form av en gråmålad ”träpanel” som sträcker sig upp mot taket från det stora fönstret. Träpanelen harmonierar med husets grå stuprännor och gråmålade fönster samtidigt som den kontrasterar på ett stilfullt sätt mot den vita stenfasaden.
– Vi jämförde egenskaperna hos trä- och stenhus innan vi bestämde oss för att bygga vårt hus i sten, berättar Peter. Vi ville ha ett hus som kändes gediget och som var byggt med miljövänliga material. Det var viktigt för oss att huset var energisnålt och att det inte krävde så mycket underhåll. Vi kom fram till att ett stenhus var det som bäst motsvarade våra krav.
– Kopplingen till skånsk byggnadsstil med putsad stenfasad kändes också mer naturlig i ett riktigt stenhus jämfört med att lägga puts på träfasad. Man har ju hört att risken för fuktskador ökar betydligt om man lägger puts på annat material än sten, säger Anette.
Vi fortsätter vår tur runt huset och kommer till den trevliga uteplatsen i stenhusets vinkel på baksidan. Här har familjen sitt ”förlängda vardagsrum” med pool och grillplats.

Vit sten från Skåne

Vi står nu på det grå klinkergolvet i hallen hos familjen Stenberg. Det är fri sikt rakt in i vardagsrummet som har stora spröjsade fönster som går nästan ner till golvet. Ljuset flödar in och på de vackra fönsterbrädorna i vit granit från Höör står ljuslila orkidéer i vita krukor. Intrycket är lätt, sobert och harmoniskt. En stilren vitputsad öppen spis, som är murad i lättbetong, skapar en hemtrevlig och inbjudande atmosfär i vardagsrummet. Hela nedre plan har ett ljust skeppsgolv som för tankarna till hav och båtar.
Från vardagsrummet, matplatsen och köket, som är placerade i husets vinkel, når man uteplatsen med pool genom altandörrar På så sätt blir den sociala ytan ljus och öppen och man får direktkontakt med naturen utanför. En intressant placering av trappan får sin förklaring i familjens önskan att ”hålla ihop” det sociala utrymmet;
– Vi funderade mycket på var vi skulle placera trappan upp till övervåningen, eftersom vi inte ville att den skulle ta upp utrymme från den sociala delen av huset. Att mötas av en trappa det första man gör när man kommer in i ett hus var inget bra alternativ för oss, så vi bestämde att vi skulle ha vår trappa ”bakom” allt, berättar Anette.
Det stilrena köket har vita luckor och skåp med kontrasterande mörka bänkskivor i trä. Kök och matplats är egentligen en gemensam yta som har delats upp på ett snyggt sätt med en bardel. I matplatsen har familjen valt att ha öppet upp till nock, vilket ger en härlig känsla av rymd.
– Tack vare att vi valde att bygga vårt hus i sten har vi kunnat göra vårt hus mer personligt utan att det har blivit något krångel. Sten är ett fantastiskt flexibelt byggmaterial och skulle vi bygga stenhus en gång till skulle vi nog våga vara ännu mer kreativa, säger Peter.

Fakta:
– ca. 180 kvm