Skånestil på västkusten

Vi är på besök hos familjen Jernberg i Öjersjö utanför Göteborg för att göra ett hemma-hos reportage om deras nybyggda stenhus. Familjens vita stenhus är byggt i klassisk skånestil med en vackert putsad fasad och ett tegelrött tak med enkupiga betongpannor. Det ser hemtrevligt och välkomnande ut med harmoniska proportioner och verkar som ett perfekt hem för en barnfamilj. Lukas Jernberg hälsar oss välkomna och vi stiger in i en rymlig och ljus hall och blicken dras rakt genom huset mot det stora fönsterpartiet i vardagsrummet/matplatsen, vilket ökar på luftigheten och samtidigt öppnar upp huset mot trädgården. I hallen är det även öppet upp till det övre planet och ljuset flödar in i huset.
– Vi ville ha ett klassiskt vitt stenhus med traditionell och lite rustik karaktär, säger Lukas. Det här huset har allt det, men det har även alla bekvämligheter som en modern familj behöver.

Idealiskt med lättbetong
– Varför valde ni att bygga ett stenhus? undrar jag.
– Valet att bygga ett stenhus var ganska enkelt att ta. Jag är själv murare och känner till lättbetongens egenskaper väldigt bra och jag tycker att lättbetongen har många fördelar jämfört med andra byggnadsmaterial. Lättbetongen är flexibel att arbeta med och den kan anpassas efter den design man själv önskar. Ett hus i lättbetong är dessutom i stort sett underhållsfritt i många år, det är brandsäkert, energismart, det är bra för allergiker eftersom materialet är oorganiskt och inte möglar. Listan kan göras hur lång som helst! skrattar Lukas och tillägger: Det är helt enkelt ett idealiskt material för husbygge!

Plats för hela familjen
Lukas visar oss runt i huset som har en öppen planlösning på entréplanet med en härligt stor social yta för familjen att umgås på med integrerat kök/matplats/vardagsrum. Det finns möjlighet att behålla en vinkel i vardagsrummet eller ha ett extra rum. På entréplan finns ytterligare ett arbetsrum/sovrum, ett badrum och en tvättstuga. Vi går uppför den vackra trätrappan till det övre planet och stiger rakt in i det ljusa och härliga allrummet. Det övre planet rymmer tre rejäla sovrum, ett stort badrum och en rymlig klädkammare. Gott om plats för barn och föräldrar med andra ord!
- Vi trivs verkligen häruppe, säger Lukas. Barnen tycker om att sitta och titta på TV i allrummet, speciellt när de har kompisar på besök som ska sova över!

Hög kvalitet i hela huset
Det vackra stenhuset håller hög kvalitet både invändigt och utvändigt. På fasaden har familjen valt att ha tjockputs från Finja, som är mycket mer hållbar än vanlig finputs. Alla fönster är aluminiumklädda, lågenergifönster från Westcoast Windows, trappan i trä är från Drömtrappor, på golven ligger fin enstavig ekparkett, förutom i hall och badrum som har tjusigt klinker och kakel.

Självklart stenhus igen
Jag frågar Lukas om familjen skulle kunna tänka sig att bygga ett stenhus igen och om de skulle göra några förändringar i sådana fall: – Vi skulle absolut bygga i lättbetong igen eftersom vi är helnöjda med känslan man får i ett stenhus, säger Lukas. Det känns tryggt och sunt att bo i ett stenhus, speciellt med tanke på barnen och deras hälsa. Den enda förändring vi har funderat på ibland är att sätta in ett par skjutdörrar mellan vardagsrum och hall och på så vis skapa en lugnare atmosfär i vardagsrummet när barnen leker däruppe med sina kompisar. Det kan bli ganska livat emellanåt, säger Lukas och skrattar. Vi lämnar Lukas Jernberg stående på trappan utanför hans vackra vita stenhus och han ser väldigt lycklig ut.

Ort: Göteborg, Öjersjö
Typ av hus: Klassiskt Skånehus