Sekelskifte i ny tappning

Sommardröm i sten

Bland äppellundar, i en sluttning nedanför en kulle med stora lövträd i bakgrunden och med utsikt över havet, ligger familjen Holmbergs magnifika villa i traditionell sekelskiftesstil i modern tappning. Huset har två gavlar framåt vilket ger ett asymmetriskt och spännande uttryck. De olika takmötena bidrar ytterligare till det intressanta utseendet då man som betraktare inte direkt får en helt tydlig bild av husets utformning. Stora inbjudande verandor i olika väderstreck förstärker intrycket av svensk sommaridyll.
En päronallé leder upp till det vackra stenhuset. Fasaden är klädd med liggande träpanel i ljus natur kulör. Kristina Holmberg tar emot oss i entrén som ligger i höger huvudgavel. På den svängda gången som leder till entrén har man lagt vacker handslagen sten som rostar med åren, vilket ger en känsla av tidlöshet.
– Vi ville ha ett ljust, öppet och harmoniskt sommarhus som speglade miljön runt omkring, berättar Kristina. När vår arkitekt frågade vilka egenskaper vi letade efter så var det att vi ville ha ett gediget uttryck på huset och att vi gillade stenens egenskaper. Ljudet var en viktig detalj, vi ville ha ett hus som kunde stänga ute störande ljud utifrån, men också mellan de olika husplanen – då var det bara lättbetong som gällde!

Livsverk som består år efter år

Vi går in i huset genom den klassiska blåmålade pardörren och befinner oss i hallen. Rakt framför oss är en gallerigång med fönster från golv till tak. Direkt till vänster finns köket som är platsbyggt i klassisk patricierstil med spröjsade luckor i ljus kittfärg. I kökets mitt finns en rullbar gedigen köksö. En uppväckt gammal detalj, en mathiss mellan köket och nedre plan, är något som används flitigt av familjen! Golvet i köket är kanadensiskt Douglasträ, ett plank-golvvirke som är extra kraftigt, gediget, har breda golvtiljor och extra långa plank – upp till 10,5 meter. Detta ger ett homogent golv utan en massa ”möten” och fula skarvar. Golvet har vitpigmentsåpats hela tre gånger! I köket finns även en vitputsad murad öppen spis som skapar en hemtrevlig och lantlig atmosfär. Vi går vidare genom köket och till det integrerade matrummet/vardagsrummet och här fortsätter det vackra Douglasgolvet. Härifrån når man också den stora verandan som är klassiskt byggd likt gamla tiders grosshandlarvillors punschverandor. Det är familjens favoritplats och här njuter man hela sommaren!
Genomgående på nedre plan är varje fönster utformat smakfullt. Fönsternischen är beklädd nedtill med en vacker sten, sidorna är fasade för att släppa in mer ljus och upptill är den bågformad, vilket ger karaktären av ett äldre tiders patricierhus. Dessa detaljer underlättas av lättbetongens byggegenskaper! Även de generellt ljusa färgerna i hela huset, natur, grått och enkla stående vitmålade träpaneler med råspontkänsla bidrar till den harmoniska skandinaviska atmosfären.
– Vi hade en utmaning i arkitektoniska möten mellan gavlar, väggar och tak, vilket gjorde att konstruktionsmässigt hade det knappt gått att bygga i något annat än lättbetong. Dessutom ska detta bli vårt livsverk och hålla generationer framöver, vilket också gör lättbetong till det självklara valet – eftersom stenhus består år efter år, berättar Kristina.

Till glädje för hela familjen

Från vardagsrummet når man en luftig och ljus gallerigång som går fram till hallen. Här går man på härlig gotländsk kalksten. Takhöjden går delvis upp i nock och härifrån når man det övre planet med de mer privata delarna av huset inklusive alla sovrummen. I alla rum återkommer de fina fönsternischerna vilket återigen bidrar till den klassiska sekelskifteskänslan som späds på ytterligare genom de tjocka stenväggarna. Inredningen i samtliga rum är ljus och klassisk. Alla rum har exklusiva specialbeställda tapeter och tyger med mycket blomster och fåglar. Här uppifrån har man en vidunderlig utsikt över det oändliga havet från den stora fönsternischen intill trappavsatsen.
Vi går ner i köket igen och Kristina sätter fram nybakade mandelbullar och kaffe samtidigt som hon berättar lite mer om huset och varför det blev just ett stenhus.
– Som jag redan har nämnt så var det viktigt att bygga i ett material som är beständigt och som är flexibelt att bygga med. Vi tycker att det finns mer möjligheter med sten, skulpturala fördelar, som till exempel fönsterbågarna ovanför alla fönster. Stenhus har också bra energivärden vilket är mycket viktigt i ett så stort hus.
– Tanken med detta hus är att det ska vara till glädje för hela familjen under många år. Här kan vi tillbringa somrarna tillsammans och ändå ha utrymme för våra olika intressen. Här kan alla trivas, säger Kristina och ler. Och vi håller med helt och hållet.