Med utsikt mot havet

Vi besöker familjen Ohlsson för att göra ett hemma hos reportage om deras nybyggda stenhus. Huset i nyfunkisstil har ett fantastiskt läge med utsikt över småbåtshamnen och havet som granne. Tomten är mycket skiftande med en lugn och mysig innergård och en mer dramatisk och brant sluttande del med klippor ner mot havet. Redan på håll ser vi att huset är väldigt väl anpassat till tomtens naturliga förutsättningar. Det vilar en skön harmoni mellan markens stenformationer och det svagt ljusgula stenhusets varierande vinklar och höjdskillnader.
Niklas Ohlsson hälsar oss välkomna och berättar att på samma plats där det nybyggda huset nu står låg tidigare familjens fritidshus sedan många år tillbaka.
– Därför visste vi precis var vårt hus skulle placeras och hur det skulle anpassas för att bevara den naturliga miljön så mycket som möjligt, säger Niklas. Anpassningen till naturen har medfört att vi har fått en del nivåskillnader och trappsteg i huset, vilket har tillfört huset personlighet och charm, tycker vi.

Vackert och praktiskt
Vi går in i huset och ser rakt in i den centralt placerade matplatsen som har en härlig utsikt åt alla håll. Köket ligger lite avsides ett par trappsteg upp och har en liten matplats mot trädgårdssidan. Vardagsrummet har stora fönster vända mot havet och småbåtshamnen nedanför och man slås av den hänförande utsikten. Härifrån kommer man också ut till en mysig uteplats och möts av samma imponerande utsikt. På ovanplan finns familjens sovrum och källaren har gott om förråd och andra utrymmen för familjens alla fritidsintressen.

– Vi stortrivs i vårt hus för att det ligger så fint och för att det är så vackert, men också för att vi har fått in en del praktiska ”finesser”, som till exempel en inbyggd smutstvättstrumma så att man från ovanplan kan ”transportera” smutstvätten direkt ner till källarens tvättstuga genom ett rör. Likadant kan man från kökets diskbänk bli av med komposterbart skräp genom ett fiffigt rör ut till en kompost, berättar Niklas.

Stensäkert val
Att bygga i sten var det enda tänkbara alternativet för familjen.
– Vi har tidigare bott i ett stenhus så det fanns absolut inga alternativ – vi tittade inte ens efter någon annan typ av hus. Stenhus har många fördelar vilket vi fick bekräftat i vårt nya hus. Vi uppskattar tystnaden i huset, robustheten (känns så rejält), inte ens när det går full storm här utanför på havet så märker vi något! Förutom att stenhus är tysta och robusta så är de även hälsosamma eftersom sten är oorganiskt och inte möglar, vilket gör att risken för att drabbas av allergier minskar, säger Niklas.
Vi pratar vidare om hur familjen tänkte kring materialval och andra saker i huset och Niklas berättar att man bestämde sig för att klä delar av fasaden med cederträ, efter inrådan av Esa från Stenhus i Väst, för att mjuka upp intrycket lite.
– Det är något som vi är mycket nöjda med och kan rekommendera. Vi har också haft den genomgående tanken att vårt hus ska ha samma standard som en industribyggnad, att det ska vara energieffektivt och underhållsfritt! Därför har vi bland annat valt att ha en takbeklädnad i aluminiumzink, berättar Niklas.
På frågan om de skulle ändra på något om de skulle bygga igen säger Niklas:
– Oj, svårt… Vi skulle kanske bygga lite större… och vi skulle ha integrerade solskydd i fasaden från början. Annars är vi hur nöjda som helst!

Stil: Egenritad nyfunkis
Antal plan: 1 1/2plan suterräng (3-plan)
Boarea: Över 100 kvm
Byggt av: Stenhus i Väst