Internationell stilkänsla

Familjen Karlssons herrgårdsinspirerade stenhus ligger lantligt med naturen inpå knutarna, men ändå nära storstaden Göteborg. Det vackra vita stenhuset ser imponerande ut där det ligger högt på den kuperade naturtomten. Utformningen av huset är inspirerad av arkitektur från Danmark och Tyskland, där sten är ett vanligt byggnadsmaterial. Den strålande vita fasaden kontrasterar effektfullt mot det svarta glaserade takteglet. Garage och huskropp är integrerade, vilket ger en bra balans åt exteriören. Huset är platsbyggt och är därför väl anpassat till tomtens och omgivningens förutsättningar.

Mer fritid med sten

Daniel Karlsson berättar att ett av skälen till att familjen valde att bygga i sten, utöver det estetiska, var att stenhus minimerar underhållet.
– Man behöver inte måla fasaden med jämna mellanrum och det känns skönt att veta att när huset är färdigbyggt så kan du koppla av i många år framöver. Dessutom är materialet energisnålt, så man får både mer tid och mer pengar över till sin fritid. Vi kommer in i huset och från hallen ser man rakt genom vardagsrummet till uterummet och trädgården. Till vänster finns ett stilfullt kök med snickerier i ek och en mjukt krämvit putsad yta på väggarna. Golvet är genomgående ekparkett i hela huset och innertaket är klätt med ljust laserat trä. Första intrycket är välkomnande, ljust och väldigt skandinaviskt. De stora fönsterpartierna gör att man känner sig nära naturen även inne i huset. Trämaterialen invändigt kontrasterar fint mot exteriörens vita stenfasad. Den vackra platssnickrade trätrappan är placerad mitt i huset och delar naturligt in ytorna på entréplan till en umgängesdel och en privat del. I den privata delen finns ett stort master sovrum, badrum med bastu, klädkammare och tvättstuga. Från tvättstugan går man in i det stora garaget (60,6 m²), som har plats för två bilar och ett rymligt förråd.

Stensäker kunskap

På vägen upp till ovanplan passar vi på att fråga Daniel om han skulle rekommendera andra att bygga i sten.
– Ja, absolut. Jag tycker att sten är det bästa materialet för husbygge. Det är vackert, hållbart, brandsäkert och man får ett klimatsmart hus som inte möglar. Det är väldigt viktigt att man anlitar ett företag som har kunskap och erfarenhet av att bygga med sten. Vi är mycket nöjda med den höga kvaliteten på vårt hus och tacksamma för alla de värdefulla tipsen vi har fått från Esa på Stenhus i Väst, vår kunniga byggare under hela byggprocessen. På ovanplan är ytorna väl tilltagna och i mitten finns ett stort och ljust allrum som idag används som musikrum. Här uppe finns tre stora sovrum, som alla har en egen klädkammare och ett trendigt badrum. Bredvid badrummet finns en utgång till en balkong varifrån man har en fin utsikt över trädgården.

Huset är byggt av Stenhus i Väst