Inspirationsreportage

Stenhus i framkant

H+H har levererat lättbetong till de tre toppmoderna radhusen som har uppförts på en lugn återvändsgata längst fram på Landborgskanten i Helsinborg. Radhusen har gedigen murad stomme och bjälklag i betong. Arkitekturen är stram och stilren och fasaden är vit och slätputsad och har vacker grå klinkerbeklädnad. Alla radhusen har väl tilltagna terrasser och stora glaspartier mot havet. Planlösningen är öppen och funktionell med ett minimalistiskt anslag. Alla ingående material

Passivhuset i Lomma

Huset som ligger i Lomma, strax utanför Malmö, är resultatet av ett gemensamt projekt för utvecklande av passivhus i lättbetong för svenska förhållanden. Medverkande i projektet har varit Metro Arkitekter, H+H Sverige samt Haaks Stenhus. I ett passivhus är den tillförda energin minimal. Bostaden värms upp genom att man tillvaratar värme från personer, elektriska apparater och instrålad sol. Passivhuset i Lomma har en enkel kvadratisk form där konstruktionen är synliggjord

Borgeby stenugnsbageri

Borgeby stenugnsbageri öppnade försommaren 2013 i nya, fina och ändamålsenliga lokaler. Verksamheten med café och bageri bedrivs i en vacker stalliknande vitputsad länga i skånsk byggtradition.– Det visar på flexibiliteten och styrkan i vårt material, säger Anders Svensson, försäljningschef H+H Sverige. Sten är som gjort för affärsverksamheter och offentliga lokaler med sina energieffektiva egenskaper och underhållsfriheten! Stenhus har alltid varit ett förstahandsval då man har önskat bygga något som ska

Diskret elegans i sten

Vi är på besök hos familjen Lundin för att göra ett hemma hos reportage om deras nybyggda stenhus.

Smart klassisk villa

Det är en vacker och solig dag och vi är på besök hos familjen Stenberg i deras nybyggda stenhus i södra Sverige.

Stenhus med utsikt över öppna landskap

Vi är i Torna Hällestad i Skåne för att göra ett hemma hos reportage med familjen Persson om deras fina stenhus i skånsk- dansk stil. Huset ligger vackert med en underbar utsikt över det öppna skånska landskapet. Villans funktionalistiska drag märks tydligt i den vita och enkla fasaden och den stilrena arkitekturen. Vi hälsar på Henrik Persson utanför det nybyggda stenhuset. Han berättar:– Man kan säga att vårt hus är

Stilfult med gallerikänsla

Vi är på besök hos familjen Nilsson för att göra ett hemma hos reportage om deras nybyggda stenhus. På en hörntomt med milsvid utsikt över det vackra skånska landskapet ligger det stilfulla vitputsade stenhuset med gult tegeltak. Runt huset och på uppfarten finns vackra stenlagda ytor. Imponerande ljus och rymdEntrén har en intressant utformning med genomskinligt glas runt ytterdörren, vilket ger ett väldigt öppet och välkomnande intryck på besökaren. Vi

Med utsikt mot havet

Vi besöker familjen Ohlsson för att göra ett hemma hos reportage om deras nybyggda stenhus.

Internationell stilkänsla

Familjen Karlssons herrgårdsinspirerade stenhus ligger lantligt med naturen inpå knutarna, men ändå nära storstaden Göteborg. Det vackra vita stenhuset ser imponerande ut där det ligger högt på den kuperade naturtomten. Utformningen av huset är inspirerad av arkitektur från Danmark och Tyskland, där sten är ett vanligt byggnadsmaterial. Den strålande vita fasaden kontrasterar effektfullt mot det svarta glaserade takteglet. Garage och huskropp är integrerade, vilket ger en bra balans åt exteriören.

Design med högt i tak

Vi befinner oss i södra Sverige för att göra ett hemma hos reportage om familjen Bergmans nybyggda stenhus. Det vita stenhuset är ett fint exempel på den funktionalistiska arkitekturens bästa sidor med pulpettak och en stilren och geometrisk fasad. Trädgårdens enkla och eleganta utformning harmonierar väldigt väl med huset. Garaget är integrerat med huset och även det är byggt i sten. Uppfarten till garaget är stenlagd liksom gången som leder