Strandvillan som ägaren byggde själv

Familjen Gummessons moderna och stilrena stenhus har en fantastisk placering på Strandvägen i Landskrona. Den magnifika utsikten mot Ven och Danmark är hänförande och huset smälter in i omgivningen på ett naturligt sätt. Inspirationen till husets arkitektoniska utformning har Ronald Gummesson hämtat från de diskussioner han hade med en arkitektvän för många år sedan.
– Vi diskuterade mycket om olika typer av arkitektur och hur den påverkar oss och sin omgivning. Vi blev inspirerade av Konsthallens och Idrottshallens arkitektur här i Landskrona och av Louisiana i Danmark. Det är lite bunkerkänsla över vårt hus, men en bekväm och trivsam bunker, säger Ronald när han välkomnar oss till familjens hem.
Den strama entrésidan i grå puts med avlånga horisontellt placerade fönster ger ett elegant intryck. Mot havet däremot är det bara stora fönster för att fånga den fantastiska utsikten över det glittrande sundet.

Fantastiska ytor och oändlig horisont
När man kommer in i huset möts man av en stor öppen planlösning. Den sammanlagda öppna ytan är hela 110 kvm med vardagsrum, matplats och kök och den hänförande utsikten mot Danmark.
– Den högra delen av huset är för sönerna med sovrum, allrum och badrum. Den vänstra delen av huset är min och min hustrus del av huset med sovrum, badrum, tvättrum och kontor, säger Roland.
– Jag har byggt huset helt självt och redan i byggfasen förberett så att huset går att dela upp i tre separata lägenheter då jag och min hustru egentligen inte behöver 320kvm, men våra två söner har då möjligheten att få varsin del, berättar Roland. Det här huset passar främst för mig och min familj – det är ritat för oss och för att vi ska kunna bo och trivas i detta hus under en lång tid, ja hela livet faktiskt och även dela upp det så att det räcker för två söner.

Sten det enda rätta
– Detta är mitt tredje lättbetongshus jag byggt själv och för mig finns inga andra material. Sten har funnits i alla tider och står sig bra mot tidens tand, fukt, erosion och annat som till exempel en trästomme aldrig kan göra, säger Roland med stor inlevelse. Dessutom är det en snabb byggmetod, detta hus som är på 320 kvm reste vi (3st) på 7 dagar! Det är också en fördel att sten är ett så flexibelt material och att man kan anpassa planlösning och utformning just efter sina personliga behov, tillägger Roland.

Naturliga färger och genuina material
– Vi har gotländsk sandsten och mörka trägolv på de flesta golven. Köket är modernt vitt med en luftig planering. Rostfria vitvaror och svart granitbänk ramar in den moderna looken. I badrummen har vi putsade lättbetong väggar och klinker på golvet, berättar Roland när han visar oss runt i det imponerande och väl genomtänkta stenhuset.
Vi avslutar besöket med att fråga Roland om han skulle kunna tänka sig att bygga ett stenhus en fjärde gång och om han skulle göra några förändringar då?
– Utan tvekan – men just nu känns det inte aktuellt, säger Roland och skrattar. Däremot kan jag utan tvekan rekommendera alla som går i byggtankar att bygga stenhus för det är som jag brukar skämtsamt säga: sunt byggförnuft!

Ort: Landskrona, Strandvägen
Typ av hus: Modern