Diskret elegans i sten

Vi är på besök hos familjen Lundin för att göra ett hemma hos reportage om deras nybyggda stenhus. Det stilrena vitputsade enplanshuset med pulpettak är placerat i skön grönska och arkitekturen är diskret och återhållsam, vilket skapar en känsla av stadsmiljö fastän vi befinner oss på en liten ort i södra Sverige.
Till vänster om huset finns ett garage, putsat i vitt och byggt i samma stenmaterial som huset. Tomten är plan framtill, lätt kuperad på baksidan och lättskött och omgiven av vackra träd som ger skön skugga. En elegant stenlagd gårdsplan och gång leder till husets entré.
Kristina Lundin hälsar oss välkomna och vi stiger in i huset genom den grå ytterdörren. Entrén är luftig med ett vackert och ljust stengolv. Väl inne i huset får man en känsla av att solen lyser in fastän dagen är mulen och grå. Det beror förmodligen på takfönstren som släpper in extra ljus.

Ljus och öppen känsla

Familjen Lundin har lyckats skapa en fantastisk social yta bestående av kök, matplats och vardagsrum som smälter ihop till en trivsamt harmonisk helhet. Man har tagit tillvara på den extra takhöjd som pulpettakets konstruktion medför och lämnat öppet upp till nock, vilket ger en härligt rymlig känsla i hela huset. Köket är välplanerat och stilfullt vitt och här finns en snygg köksö som även fungerar som ett enkelt matbord för till exempel frukost eller fikastunder.
– Vi ville ha en plats med möjlighet till både festligheter och vardagsliv. Här kan vi ha middagar med goda vänner och stora födelsedagsfester samtidigt som det är precis lika mysigt att vara här om man är ensam, säger Kristina.
I ena änden av vardagsrummet består hela väggen av enbart fönster och man får en märkbar kontakt med naturen utanför, särskilt med den högvuxna tallen, som familjen har ”byggt” in i altanen. Naturmaterial och jordnära färger skapar en skön atmosfär av vila och lugn. Färgklickar i form av konst, blommor och kuddar ger liv åt inredningen. Det krämvita stengolvet som vi såg i entrén återkommer även här.
– Sten är så vackert och beständigt och med golvvärme är det dessutom väldigt behagligt och skönt som golvmaterial. Vi har faktiskt valt att ha stengolv överallt utom i sovrummen, där vi har parkett, berättar Kristina.

Säkerhet och skönhet

Att familjen uppskattar sten för dess skönhet har vi redan förstått, men det är inte det enda skälet till att de valde att bygga sitt hus i sten.
– Det finns flera goda skäl till att vi valde att bygga vårt hus i sten, ett av dem är att stenhus är säkrare, både vad gäller brandsäkerhet som säkerhet mot mögel och andra allergiframkallande ämnen. Vi ville också ha ett hus som kräver minimalt med underhåll och som dessutom är en säker investering för framtiden. Mycket ”säkerhetstänk” med andra ord, säger Kristina.
Innan vi lämnar familjen Lundin och deras vackra vita stenhus går vi ut på altanen som sträcker sig runt en stor del av huset. Den trevliga grillplatsen på stenhusets trädgårdssida ser inbjudande ut. Det är lätt att förstå varför familjen stortrivs med sitt nya stenhus.

Huset är byggt av Haaks stenhus, www.haaksstenhus.se