Design med högt i tak

Vi befinner oss i södra Sverige för att göra ett hemma hos reportage om familjen Bergmans nybyggda stenhus. Det vita stenhuset är ett fint exempel på den funktionalistiska arkitekturens bästa sidor med pulpettak och en stilren och geometrisk fasad. Trädgårdens enkla och eleganta utformning harmonierar väldigt väl med huset. Garaget är integrerat med huset och även det är byggt i sten. Uppfarten till garaget är stenlagd liksom gången som leder till entrén. Till höger om entrén finns en trevlig uteplats med en svart pergola som går runt hörnet av huset.

Sten och trä i harmoni

Vi välkomnas av Viktoria och Anders Bergman och stiger in genom den snygga funkisinspirerade ytterdörren. Hallen är ljus och öppen. Tack vare pulpettaket har man kunnat nyttja hela takhöjden, vilket skapar en fantastiskt luftig och välkomnande atmosfär i hela huset.
– Vi valde att ha ekpanel i taket för att skapa en varmare och mer ljuddämpad känsla i huset. Vi tycker mycket om sten, men vi uppskattar även trä som inredningsmaterial, berättar Viktoria.
Från hallen har man har fri siktlinje genom hela huset. Genom de enorma fönstren och altandörrarna i vardagsrummet/matsalen ser man ända ut till den glittrande blå poolen. Inne och ute smälter ihop på ett fantastiskt sätt och den luftiga och lätta känslan som eftersträvas i ett funkishus är här ett faktum.
Det stilrena och funktionella köket har svarta underskåp, vitlackade överskåp, stenskivor och fläkt i rostfritt stål, vilket ger ett mycket professionellt intryck. Även i köket finns det altandörrar så att man kan gå direkt ut till trädgården och poolen.

Hållbara lösningar inne och ute

Familjen Bergman har byggt sitt stenhus själva och det tog cirka åtta månader innan det blev inflyttningsklart.
– Vi har byggt vårt hus själva och vi har varit mycket noga med att välja så hållbara material som möjligt både inne och ute. Det är tänkt att huset ska vara så underhållsfritt som möjligt och att det ska hålla i många år, säger Anders. Därför har vi valt aluminiumfönster och bläckrännor och stuprör i aluminum-zinkbelagd plåt. Underhållsfriheten är också ett av de viktigaste skälen till att vi valde att bygga vårt hus i sten.
Inne i huset har vi ju redan nämnt ekpanelen i taket. Familjen har också valt att ha ekparkett, fönsterbrädor i ek och trappa i trä. För utrymmen som utsätts för grövre slitage, till exempel hall, uterum, tvättstuga och badrum, föll valet på granitkeramik. Gediget och smakfullt rakt igenom!
Med tanke på hur välbyggt familjen Bergmans stenhus är kommer de att ha ett underbart hem i många år framöver.