Drömhuset i skärgården

Stenhus har obegränsade möjligheter

Vi är på besök hos familjen Westergren i Gryts skärgård för att göra ett hemma-hos reportage om deras fantastiska stenhus kallat Drömudden. Det är inte så svårt att förstå varför huset kallas som det gör. I ensamt majestät vilar det vita stenhuset på en udde som är omgiven av glittrande blått vatten. Det ser ut som en dröm om den svenska skärgården när den är som vackrast.
Kerstin Westergren tar emot oss utanför entrén. Det är en vacker sommarkväll och en lätt bris från havet svalkar skönt. Vi hälsar och uttrycker vår förtjusning över Drömuddens fantastiska läge och över hur väl huset är anpassat till sin omgivning.
– Vår tanke från början var att bygga en helårsbostad med utgångspunkt från det befintliga fritidshuset, säger Kerstin, eftersom fritidshusets unika läge med nivåskillnader och fin markanpassning var något vi gärna ville behålla.
Det visade sig dock att fritidshuset inte hade de kvaliteter som krävdes för en tillbyggnad, så det fick helt enkelt rivas.

Naturligt med sten
Familjens önskemål var bland annat att huset skulle vara ”underhållsfritt”, att funktion skulle gå före flärd, att det skulle vara återhållsamt och inte vräkigt.
– Det var mycket viktigt för oss att huset inte fick dominera sin omgivning utan att det skulle vara anpassat till miljön och smälta in på ett harmoniskt och naturligt sätt, berättar Kerstin medan hon visar oss in i hallen. Därför passade det utmärkt med sten som byggnadsmaterial eftersom det är ett naturmaterial och så flexibelt att bygga med, fortsätter Kerstin.
Familjen Westergren fastnade till sist för ett ritningsförslag med ett lågt enplanshus med fria öppna ytor invändigt, med anpassning till mark och väderstreck och med utemiljöer placerade på rätt ställen i förhållande till både väder och vind.

Fyra hus i ett
Slutresultatet bygger på en skiss med ”fyra huskroppar” där den centrala mittdelen med stora glasytor är utmärkande, berättar Kerstin. Från den centrala delen öppnas sedan ytor åt vardera hållet med nivåskillnader vilket ger oss den öppenhet vi så gärna vill ha, men ändå får vi separata funktioner i angränsande rum.
Vi befinner oss i köket som är den centrala mötesplatsen i huset. Den väl tilltagna matsalen har plats för 10-14 personer och erbjuder en hänförande utsikt över havet och en fyr i horisonten. Som en extra bonus tillkom, enligt Kerstin, den åttkantiga delen i ytterligare en nivå, där ett härligt masterbedroom med eget badrum och dressingroom ligger – Min egen guldkant i vardagen! Det är så underbart avkopplande att vara här ute i vår vackra skärgård och dessutom ha ett så fantastiskt sovrum, säger Kerstin och skrattar.

Underhållsfrihet med sten och aluminium
Kerstin bjuder oss en kopp kaffe och vi sitter och njuter av den underbara utsikten från ett av husets trädäck i sibirisk lärk medan Kerstin berättar vidare om hur själva uppförandet av huset gick till:
– Det var en ganska tuff grundläggning med tanke på förutsättningarna i naturen, men det gick enligt planerna. Mycket tack vare att vi valde att uppföra huset i sten. Det är ett material som går att anpassa väldigt väl efter de villkor som finns i landskapet, säger Kerstin.
Kerstin berättar att husets stomme är i lättbetong och att det är putsat utvändigt. Alla fönster har utvändig aluminiumbeklädnad och yttertaket är i zink plåt.
– Vårt mål på underhållsfrihet är verkligen uppnått och det känns underbart skönt att veta att vi har ett hus som kommer att vara vackert i många, många år framöver, säger Kerstin och ser glad ut.
Vi lämnar Drömudden med en glad och nöjd Kerstin Westergren, vars egen dröm om ett fantastiskt hem har gått i uppfyllelse.

Ort: Gryts skärgård, Östergötland
Typ av hus: Modernt stenhus